01-09-2008 | Laborday | Een dagje San Francisco en Alcatraz Island

Vanmorgen waren we al om 4:00 uur wakker, hmm, ja als je al om 20:00 uur gaat slapen dan krijg je dat. We hebben het toch nog maar tot 7:00 uur weten te rekken voor we opstonden. Hier naast het hotel ligt Cafe la Taza, een ontbijtbarretje, Frans heeft een gebakken ei met toast gegeten en ik fruit met cruesli en honing en een lekkere beker hete thee erbij.

Na het ontbijt zijn we naar het visitor center gelopen waar we een dagpas voor het openbaar vervoer (ook de tram) hebben gekocht, we hebben er meteen nog wat kaarten meegenomen (gratis met de ANWB-pas). We zagen nog hoe de de tram handmatig door sterke mannen omgedraaid werd.

Met de tram zijn we toen naar Powell Street gegaan, waarna we over Lombard Street liepen, de meest bochtige straat ter wereld.

Het is er erg mooi aangelegd. Toen was het tijd voor Fisherman’s Wharf, we hebben veel gelopen, tjonge wat gaat het hier steil omhoog.

Toch maar weer de tram nemen 🚋. We zagen onderweg ook nog een supergrote brandweerwagen 🚒.

We hebben ook de Golden Gate Bridge al van een afstand gezien en hebben Greens Restaurant gevonden en daar wat gegeten.

Je hebt er een prachtig uitzicht en de broodjes waren lekker, maar niet zo lekker als ik gedacht had. Toen zijn we naar Pier 33 gelopen omdat we de Alcatraz tickets moesten ophalen, dat was zo gebeurd omdat we ze al online besteld hadden. Hier hebben we weer wat gedronken, een grote diet coke, het is erg warm en onze voeten brandden inmiddels van het lopen 🦶.

Omdat Chinatown natuurlijk ook op het lijstje stond namen we de bus, nu weet ik een ding zeker: een vakantie naar China staat niet meteen op nummer 1 op mijn verlanglijstje. Bah, wat is het daar smerig! Overal zie je kip, eenden en vissen in vieze, echt smerige winkels, en zonder koeling 🤢. Ik voelde me daar niet echt welkom, sommige chinezen staarden je niet echt vriendelijk aan. Toch een hele ervaring om daar rond te lopen in ieder geval.

We pakten de bus weer terug naar Pier 33 om naar Alcatraz te gaan, we hadden een half uurtje de tijd voordat de boot om 17:40 uur zou vertrekken, dus konden we op een bankje nog lekker uitrusten.

De boottocht duurde maar ongeveer een kwartier, hij voer om Alcatraz heen. We hebben een audiotour gedaan, dat kon ook gewoon in het Nederlands zelfs. Je kon zien hoe de gevangenen toen leefden en hoe een paar er wilden ontsnappen.

Om 20:40 uur ging de boot weer terug, toen was het wel frisjes en werd het langzaam donker, we hadden nog een gelukje, een prachtig uitzicht op San Francisco en op de Golden Gate Bridge.

We zijn gaan eten bij de Crabhouse, dat was heerlijk, kreeft voor mij en voor Frans fish & chips.